Külaskäik sõpruskooli
 /  Esileht / Külaskäik sõpruskooli

Paistu Kool Viljandimaal ja Soomes, Rautalampis asuv Mati Lohe Kool on olnud sõprussuhetes veerand sajandit. Sõprussuhted said alguse  kahe Pieksamäkilt pärit soomlase rännakust Eestisse. Sattunud nood Paistu kooli ja rääkinud seal, kui tore koht on Rautalampi  ja  kuidas Mati Lohe kool sobiks Paistu koolile sõbraks.

Õppeasutuse tolleaegne direktor Marja Kurm haaras võimalusest ning 1992. aasta sügisel külastasid Rautalampi õpilased  Paistut. Sellest ajast peale kohtutakse igal aastal: kord on  võõrustajaks paistukad, järgneval aastal rautalampikad.

Selle aasta maikuus külastasid oma sõpruskooli Rautalampis kaksteist Paistu kooli õppurit.

Soome elamusi meenutab 8. klassi õpilane Mihkel Eek.

Soome reis algas pühapäeval, 21. mai hommikul.  Sõit oli päris pikk, 12 tundi, sisaldas bussi- ja laevasõitu. Kohale jõudsime alles hilisõhtul. Kohtusime  võõrustavate peredega ja läksime reisist väsinuna  magama.

Esmaspäeval läksime koos majutajatega kooli. Hommikusel kogunemisel suures saalis tervitas meid kooli direktor,  pidime ka ennast  tutvustama. Sellele järgnes viktoriin Soome ja Eesti teemadel. Kasutusel olid tahvelarvutid, viperused internetiühendusega ilmnesid ka seal ja võitja jäi selgusetuks. Aga saime Soomest rohkem teada ja mõni ununenud fakt Eesti kohta meenus ka. Pärast koolimajaga tutvumist suundusime kohalikku muuseumi. Rehielamu ja kirikuvene, näitus „Soome vabariik 100“, andsid aimu  kultuuri ja ajaloo sarnasusest aga ka erinevusest. Pärast lõunasööki  läksime männimetsa disc-golfi  mängima. Meid jagati gruppidesse ja pidime läbima raja segavõistkonnana ning lugema ka punkte. See oli tore vaheldus ja nalja sai ka palju. Õhtul käis osa peresid oma külalistega lähedal asuvas rahvuspargis, teised veetsid aega kodudes.

Teine päev möödus linnas nimega Kuopio. Bowlingu,  Puijo vaatetorni külastus ning lõunasöök Rax-is olid meeldejäävad ja elamusterohked. Saime teada, et Kuopio ja Puijo omavad tähtsat osa Soome murdmaasuusatamise arenemisloos. Aastal 1887 toimusid seal Soome esimesed suusavõistlused. Praeguseks on seal kaks suusahüppetorni ja korraldatakse rahvusvahelisi hüppevõistlusi. Mäenõlvadel ei olnud lumi veel sulanud.

Õhtul käisime kõik koos jalgpalli mängimas.

Kolmapäeval külastasime  Pieksamäkil asuvat ametikooli koos  8. klassi õpilastega. Meile tutvustati erialasid, mida seal õppida saab. Vaevalt, et keegi meist sinna õppima läheb, aga veendusime, et seal on kaasaegsed võimalused erinevate ametite õppimiseks: näiteks metsanduse eriala masinad, millega õpilased harjutavad, on tänapäevased ja reaalselt tuleviku töökohas kasutusel.  Metallieriala õppeklassis töötas 3D printer ja üks õpilane demonstreeris keevitust simulaatoril. Lisaks eelpoolnimetatutele õpivad seal juuksur- kosmeetikud, kokad, autotehnikud, elektrikud- seega on Rautalampi noortel olemas ametikool, kus põhikoolijärgselt eriala omandada- nii nagu VIKK meie noortele pakub. Õhtul oli lõpudisko. Peaaegu mitte keegi ei tantsinud , me lihtsalt suhtlesime omavahel  ja see oli isegi põnevam. Neljapäeva hommik oli pisut kurb, sest ees ootas lahkumine ja  kojusõit. Kolm päeva Rautalampis olidki möödas. Alguses võõrad inimesed olid saanud tuttavaks, juba hakkas nii põnev, et oleks tahtnud seal kauem olla. Järgmisel kevadel ootame sõpru külla.